Skip to main content

Belgische bus ombouwen tot camper, dat kan! Vanuit ons buurland België krijgen wij behoorlijk wat vragen en opdrachten. Dus het werd tijd voor een nieuwe blog over wat wel en niet mag als je een Belgische bus wilt laten ombouwen in Nederland.

De verschillen en overeenkomsten.

Wat opvallend is, is dat de meeste regels gelijk zijn aan die van de Nederlandse. De kenmerken voor een Belgische camper zijn nagenoeg gelijk aan die van de Nederlandse wetgeving.

Echter is het voor een Nederlandse bouwer niet mogelijk om ramen, officiele stoelen, draaiplateau’s te plaatsen. Wij mogen niks constructiefs aanpassen in het voertuig. De Belgische wetgeving stelt dat een bedrijf een zogenaamde COP certificaat dient te hebben. Alleen dan mag deze ramen, stoelen en draaiplateau’s plaatsen.

Wat mag wel?

Je mag als klant een inbouw laten maken door een Nederlandse bouwer. Om ervoor te zorgen dat de ramen en dakramen op de juiste plaats worden gemonteerd hebben wij vooraf een uitgebreid gesprek over de mogelijke indeling. In goed overleg bespreken wij de voor en nadelen van de verschillende ruiten. Nadat de ruiten geplaatst zijn is de bus er klaar voor om onder handen te worden genomen de Camper & Co.

Hoe werkt Camper & Co?

Na een informatief gesprek in de werkplaats over de indeling en alle mogelijke opties zullen wij een offerte opstellen waarbij alle onderdelen gespecificeerd worden. Mochten jullie enthousiast zijn over de samenwerking, zullen wij een slot reserveren in onze planning. Gedurende de bouw van de camper zullen wij elke week een update versturen met hierbij foto’s van de huidige staat. Uiteraard is het mogelijk om tijdens de bouw van jouw droomcamper langs te komen om te kijken naar de vorderingen.

Certificaten

Om het proces volgens de Belgische wetgeving goed te laten verlopen is het zeer zeker handig om je goed in te lezen. Voor meer informatie over de juiste en actuele procedure, raadpleeg dan deze website.